NB this article is in no way making an eulogy of the thief but teaching the fiqh concerning this point
قال ابن الجوزي رحمه الله في كتاب الأذكياء :
في ذكر طرف من فطن المتلصلصين
أخبرنا محمد بن ناصر ، قال : أخبرنا عبد الله الحميدي ، قال : أخبرنا أبو غالب محمد بن أحمد بن سهل بن بشران ، قال : أخبرنا أبو الحسين بن دينار ، قال : أنبأنا أبو طالب عبيد الله ابن أحمد الأنباري ، قال : حدثنا يموت بن المزرع عن المبرد ، قال : حدثني أحمد بن المعدل البصري قال :
كنت جالسا عند عبد الملك بن عبد العزيز الماجشون فجاءه بعض جلسائه فقال أعجوبة .
قال : ما هي ؟.
قال : خرجت إلى حائطي بالغابة فلما أن أصحرت وبعدت عن البيوت ، بيوت المدينة ، تعرض لي رجل فقال : اخلع ثيابك .
فقلت : وما يدعوني إلى خلع ثيابي .
قال : أنا أولى بها منك .
قلت : ومن أين ؟.
قال : لأني أخوك ؛ وأنا عريان وأنت مكس .
قلت : فالمواساة .
قال : كلا ؛ قد لبستها برهة ، وأنا أريد أن ألبسها كما لبستها .
قلت : فتعريني ، وتبدي عورتي .
قال : لا بأس بذلك ؛ قد روينا عن مالك أنه قال لا بأس للرجل أن يغتسل عريانا .
قلت : فيلقاني الناس ، فيرون عورتي .
قال : لو كان الناس يرونك في هذه الطريق ما عرضت لك فيها .
فقلت : أراك ظريفا ؛ فدعني حتى أمضي إلى حائطي وأنزع هذه الثياب فأوجه بها إليك .
قال : كلا ؛ أردت أن توجه إلى أربعة من عبيدك فيحملوني إلى السلطان فيحبسني ويمزق جلدي ويطرح في رجلي القيد .
قلت : كلا ؛ أحلف لك أيمانا أني أوفي لك بما وعدتك ولا أسوءك .
قال : كلا ؛ إنا روينا عن مالك أنه قال لا تلزم الأيمان التي يحلف بها للصوص .
قلت : فأحلف أني لا أحتال في أيماني هذه .
قال : هذه يمين مركبة على أيمان اللصوص .
قلت : فدع المناظرة بيننا ؛ فوالله لأوجهن إليك هذه الثياب طيبة بها نفسي .
فأطرق ثم رفع رأسه ؛ وقال : تدري فيم فكرت ؟.
قلت : لا .
قال : تصفحت أمر اللصوص من عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى وقتنا هذا فلم أجد لصا أخذ نسيئة ؛ وأكره أن أبتدع في الإسلام بدعة يكون على وزرها ووزر من عمل بها بعدي إلى يوم القيامة .... اخلع ثيابك .
قال : فخلعتها فدفعتها إليه فأخذها وانصرف . __________________
قال ابن رجب رحمه الله :"خاتمة السوء تكون بسبب دسيسة باطنة للعبد لايطلع عليها الناس".
وقال بعضهم : ( كم من معصية في الخفاء منعني منها قوله تعالى : " ولمن خاف مقام ربه جنتان " ) .
" إن الحسرة كل الحسرة ، والمصيبة كل المصيبة : أن نجد راحتنا حين نعصي الله تعالى
Imam ibn al Jawzi narrated with his Isnaad to Ahmad bin alMu’addil al Basri who said:
I was sitting in a gathering when a person came and said:
I was heading to the woods where I own a garden. When I got far from the community houses I was approached by a thief.
He said: Give me your clothes.
I said (trying to be defiant): Why should I give you my clothes?
He said: I am more deserving of your clothes than you.
I said: Why?
He said: Because I am your brother. You are clothed and I am not.
I said: Allow me to give you some money.
He said: No. I want to wear your clothes, just as you have worn them.
I said: So you want to make me naked and expose my Awrah?!
He said: There is nothing wrong with this (being naked if alone). Imam Malik narrated that it was OK for a man to perform Ghusul naked.
I said: But people will see me naked.
He said: Had there been people on this road I would not have approached you on it.
I said: You seem to be intelligent. Let me go to my garden and I will take off my clothes and give them to you.
He said: No. You want to have your servants grab me and take me to the Sultan who will imprison me, rip my skin, and put chains around my anckles.
I said: No, I swear to you that I will fulfill my promise, and will do you no harm.
He said: No. Imam Malik narrated that oaths given to thieves do not have to be fulfilled.
I said: I swear that I will not use my swearing to con you.
He said: Same thing, this is a compounded oath given to a thief.
I said: Let us stop debating, allow me to go to my gareden and I promise to give you these clothes out of my good will with no hard feelings.
So the thief thought for a moment and said: Do you know what I am thinking?
I said: No.
He said: I went over the cases of thieves since the time of the Prophet ASWS until today. I do not recall a thief who stole something this way (by leaving a time gap between his attack and receiving stolen goods). I hate to innovate something into Islam which was not from it. I will bare the sin of it and every one who goes by it to the day of judgment … Give me your clothes now.
No comments:
Post a Comment